Més de 240 alumnes participaran en la segona edició de “Coneguem el Priorat”, que tindrà lloc a Margalef el 17 d’abril

Més de 240 alumnes participaran en la segona edició de “Coneguem el Priorat”, que tindrà lloc a Margalef el 17 d’abril

La iniciativa planteja un seguit de tallers perquè els escolars de cicle mitjà coneguin amb més detall els valors materials i immaterials dels pobles de la comarca
12-04-2018
DSC_0141.JPG

Margalef rebrà el 17 d’abril més de 240 alumnes de la comarca en el marc del projecte “Coneguem el Priorat”, una iniciativa pensada perquè els escolars coneguin i prenguin consciència dels valors materials i immaterials de la comarca. 

Amb la visita a Margalef es dóna continuïtat a un projecte sorgit en el marc de l’elaboració del Pla de Gestió de la candidatura a Patrimoni Mundial, entre el Grup de Mestres del Priorat, Prioritat, els Serveis Educatius del Priorat i el Consell Comarcal del Priorat, amb la creació del Fòrum d’ensenyament com a espai de debat i propostes en aquest àmbit. El projecte també compta amb el suport de l’Oficina Jove.

L’activitat proposa un seguit de tallers als 167 alumnes de cicle mitjà que s’hi donaran cita. A més, també s’ha implicat els centres d’ensenyament secundari de Falset i Cornudella per tal que els tallers que faran la canalla siguin conduïts pels 61 alumnes de quart d’ESO de l’INS Priorat i els 15 alumnes de tercer d’ESO del SIN Montsant. D’aquesta manera, i tenint en compte els dos cicles que participaran de l’experiència, “Coneguem el Priorat” proposa treball i aprenentatge a nivells diferents d’edats i percepció, amb un enfocament estimulant, lúdic i directe que permet que uns i altres s’apropin a la realitat del poble que visiten.

Els tallers programats enguany són Mirador, que explicarà el mosaic del paisatge del Priorat, eix central de la candidatura Priorat-Montsant-Siurana a Patrimoni de la UNESCO; Gimcana, que permetrà els alumnes recórrer i conèixer els carrers i places del poble mentre superen una sèrie de proves; Jocs tradicionals, taller en el qual descobriran els jocs que cada 6 d’agost fan a l’Ermita de Sant Salvador; Torxes, en el qual se’ls ensenyarà a preparar les torxes amb les quals els xiquets i xiquetes de Margalef van a esperar els Reixos la nit del 5 de gener; Riu, que els permetrà treballar la fauna de macroinvertebrats; Abric del Filador, una proposta per conèixer els treballs arqueològics en aquest jaciment prehistòric, amb la col·laboració dels arqueòlegs Pilar Garcia-Argüelles i Jordi Nadal; Marges de pedra seca, taller en el qual reconstruiran un marge amb l’ajuda del marger Cateri; Cultura i art; que els descobrirà el patrimoni cultural i artístic de Margalef; Escalada, una activitat esportiva que tindrà lloc a prop de la Cova del Ximet, i Molí d’oli, que consistirà en una visita, activitat i tast d’oli en aquest museu del poble situat en l’antic molí. 

L’activitat “Coneguem el Priorat” va permetre en la primera edició celebrada a La Vilella Alta millorar el grau de coneixement dels alumnes sobre la candidatura Priorat-Montsant-Siurana a patrimoni de la UNESCO. Així ho van evidenciar les enquestes realitzades, abans i després de l’activitat, als alumnes dels centres escolars que van participar-hi.

Les enquestes van posar en relleu que termes associats al Priorat com conservació, ruralitat, sostenibilitat, silenci, harmonia, diversitat i tranquil·litat eren molt ben valorats pels alumnes. En aquest sentit, adjectius com endarrerit, aïllat i solitari, que podrien ser considerats negatius pels escolars, ho van ser menys un cop posats en context, com es va fer durant la jornada.

“Coneguem el Priorat” va servir per augmentar l’interès dels alumnes per la conservació del paisatge en mosaic, la fesomia dels pobles i l’agricultura com a base de l’economia del territori. Qüestions com la preservació de senders i camins, el manteniment del cabal ecològic dels rius i l’aposta per un turisme que respecti l’entorn i la gent que viu al Priorat van ser considerades molt importants.

Enguany, com l’any passat, els organizadors han comptat amb la participació entusiasta del poble que els acull.