Arbitratge
És una via de solució de les reclamacions voluntària, gratuïta, confidencial i imparcial als conflictes de consum, en el cas que la mediació no hagi estat possible.
És un sistema extrajudicial i voluntari que permet resoldre, amb caràcter vinculant i de manera ràpida i gratuïta, les diferències sorgides entre les empreses i els consumidors. Cada cas el resol un tribunal integrat per tres àrbitres que garanteixen una solució imparcial i objectiva. La resolució que dicten s’anomena laude, és a dir, d’obligat compliment per a totes dues parts. Per tant, no es pot fer un recurs a la via judicial perquè un/a jutge/essa canviï el contingut del laude si no ens és favorable.
La voluntat d’anar a la via arbitral es posa de manifest, per part del reclamant, quan presenta la sol·licitud d’arbitratge en una junta arbitral de consum, i per part de l’empresa, quan accepta de forma expressa l’arbitratge.
Recordeu que: |
---|
Els conflictes entre dos particulars, ja sigui com a parts contractants o per un altre tipus de relació (per ex., veïns), no poden ser plantejats en l’arbitratge de consum, però sí, en altres tipus d’arbitratge. |
On podeu demanar un arbitratge de consum?
Les juntes arbitrals de consum són els organismes on s’ha de demanar l’arbitratge de consum. S’ha d’adreçar la sol·licitud d’arbitratge a la junta arbitral més propera al domicili del consumidor.
Podeu presentar la sol·licitud d’arbitratge a l’OCIC Priorat.
Existeix un distintiu oficial, que es col·loca en un lloc destacat de l’aparador de l’establiment comercial, i que indica que l’establiment està adherit al sistema arbitral de consum, i que, per tant, qualsevol conflicte entre el consumidor i l’establiment es pot solucionar a través de l’arbitratge de consum.
Atenció!
Si sou una empresa o un establiment comercial, podeu adherir-vos a la Junta Arbitral de Consum