Millores en el servei de transport públic al Priorat
Millores en el servei de transport públic al Priorat
L’“Estudi de millora del transport públic a la comarca del Priorat”, elaborat pel Departament de Territori i Sostenibilitat i presentant aquest dilluns als ajuntaments, estableix actuacions concretes a implantar aquest 2015 en el servei d’autobusos interurbans, i propostes de millora a mig termini en aquest servei i en el servei ferroviari.
L’objectiu principal de l’estudi i de les propostes que s’hi detallen és, com afirma el president del Consell Comarcal, Joan Carles Garcia, que “els municipis del Priorat tinguin un servei adequat a la seva demanda real”. És vol garantir l’accés mitjançant transport públic als Centres d’Atenció Primària i Centres d’Atenció Continuada, millorar de manera global la connexió entre els municipis del Priorat i d’aquests amb municipis d’altres comarques, crear nous serveis on la demanda ho justifiqui, complimentar la cobertura territorial, incidir en la coordinació horària dels serveis de transport públic i proporcionar una informació integrada de tota la xarxa.
Aquests objectius s’assoliran, en part, amb les propostes a executar aquest 2015 que estableix l’estudi. De fet, algunes d’aquestes ja s’estan aplicant, com l’ús del transport escolar per part d’altres viatgers, un aprofitament de la xarxa que és fruit del conveni entre Consell Comarcal del Priorat i el Departament de Territori i Sostenibilitat.
A banda d’aquesta proposta, com han informat durant la presentació de l’estudi Ricard Font, secretari d’Infraestructures i Mobilitat, i Benjamí Cubillo, subdirector de Coordinació i Gestió, a partir del maig s’incrementarà el transport de línia regular La Grandella – Reus, que passa per Cornudella de Montsant i Ulldemolins. S’incorporarà una nova expedició a les 15:30h pensada pels alumnes d’aquests dos municipis que cursen estudis a Reus i finalitzen les classes a les 15h.
A partir del tercer trimestre també es reforçarà la línia regular que uneix Falset amb l’Hospital de Móra d’Ebre. A banda de sumar una expedició d’anada i tornada en dies feiners, es posarà en marxa un servei d’anada i tornada en dissabte, amb dues expedicions.
Durant el tercer trimestre d’enguany també s’aplicaran altres millores. S’incrementarà el servei a la línia regular La Figuera – Reus, reforçant les expedicions en dies feiners i dissabtes. El servei de transport a demanda entre La Figuera i Móra d’Ebre, que fins ara es podia sol·licitar dilluns, dimarts i dijous, es podrà sol·licitar tots els dies de la setmana. I, finalment, també s’incorporarà el nou servei a demanda entre Ulldemolins - Cornudella de Montsant – Porrera – Falset, que es podrà sol·licitar en dimarts.
Més actuacions a mig termini
A banda de les actuacions immediates durant el 2015, l’estudi preveu millores a mig termini. En el que respecta al servei d’autobusos interurbans, al corredor Porrera – Pradell de la Teixeta – Falset, es preveu millorar l’accessibilitat a la parada del bus de Porrera situada a la N-420 i la coordinació d’horaris amb el servei de bus Falset - Móra d’Ebre.
Pel que fa al servei ferroviari, es contempla una nova subestació a Pradell de la Teixeta i la substitució de trens 470 per unitats 477 remodelades, actuacions que s’emmarcarien en les millores globals a la línia R15.
A banda, la millora dels serveis ferroviaris a la comarca s’analitzarà en el marc de l’estudi de reconfiguració de la xarxa de Rodalies que impulsa el Departament de Territori i Sostenibilitat.
L’estudi també contempla la necessitat de revisar, durant el 2015, la zonificació del Priorat a l’Autoritat del Transport Metropolità del Camp de Tarragona, i a mig termini, el 2018, la integració tarifària del Priorat amb la resta de territoris en el marc del projecte T-Mobilitat.
Per últim, el Departament de Territori i Sostenibilitat s’ha compromès a millorar la informació global de la xarxa, ja sigui a les diferents parades, amb l’edició d’una guia del transport públic del Priorat o amb el planificador de rutes “Mou-te” de la Generalitat.