Dubtes sobre les noves restriccions COVID

En els darrers dies i setmanes diversos països han començat a aplicar mesures més restrictives per als viatgers amb l’objectiu de fer front a les noves onades de contagis per COVID i, en alguns casos com ara el d’Àustria, es tornen a aplicar confinaments totals.

D’altra banda, a casa nostra, divendres va entrar en vigor el certificat COVID per accedir a establiments de restauració i gimnasos.


Aquests són els dubtes més freqüents:

1. Quines són les recomanacions bàsiques?

  • Informeu-vos molt i molt bé d’aquestes restriccions i dels requisits que haureu de complir per poder fer el viatge, és a dir:
    • Si en teniu prou amb el passaport de vacunació
    • Si us caldrà alguna prova més com ara una PCR
    • Si us heu de registrar prèviament en algun fitxer de viatgers
    • Si us imposen algun tipus de confinament, etc.
  • És responsabilitat de la persona que viatja complir tots els requisits necessaris per poder entrar al lloc de destí, perquè si no els compliu, podríeu perdre el viatge i no tindríeu dret a reclamar, si la responsabilitat ha estat vostra. Per tant, consulteu abans tots aquests requisits pel que fa a:
    • Les condicions del país o la zona de destí
    • Les condicions que fixa el transportista (la companyia aèria, per exemple).
  • I si tenim intenció de viatjar per la Unió Europea podeu consultar el web Re-open EU que ofereix informació actualitzada de les condicions sanitàries a cada estat membre i de quins requisits es demanen per poder-hi viatjar.
     

2. Què haig de tenir en compte sobre les condicions del viatge i els serveis contractats?

A banda dels requisits per viatjar al destí, quan contracteu qualsevol servei relacionat amb un viatge heu de revisar i tenir molt clares les condicions de contractació i, sobretot, les condicions en cas d’anul·lació del viatge, ja que si finalment no podeu viatjar per qualsevol motiu aliè a l’empresa que dona el servei, us aplicaran les condicions que hagueu acceptat en el moment de la contractació.

En el cas concret dels bitllets d’avió, si el vol no es cancel·la però vosaltres no podeu volar pel motiu que sigui, o bé decidiu que ja no us interessa fer aquell viatge, us aplicaran les condicions de contractació, per tant, podria ser que l’empresa us ofereixi un val de viatge per gastar més endavant, però d’altres només ofereixen la possibilitat de fer un canvi de dates i normalment aquets canvi té un cost. Per tant, abans de reservar un vol:

  • Reviseu les condicions que us aplicaran si sorgeix qualsevol problema que impedeix viatjar
  • Compareu les opcions que donen les diverses línies aèries per triar aquella que més us interessi o aquella que ofereixi millors condicions segons les vostres necessitats.

 

3. Si la companyia aèria cancel·la un vol, puc reclamar la devolució dels diners?

En aquest cas sí que teniu tot el dret a reclamar el retorn íntegre dels diners que hagueu pagat, ja que la responsabilitat no seria vostra, sinó de l’empresa que deixa de prestar el servei.

Si la companyia aèria cancel·la un vol, com a passatgers teniu dret a reclamar el retorn dels diners que hagueu pagat pel bitllet. Així ho estableix la normativa europea que regula les compensacions econòmiques que han de rebre els passatgers en casos de cancel·lació, overbooking o grans retards.

Per tant, en cas de cancel·lació sempre teniu dret al reemborsament dels diners del bitllet, i si us ofereixen qualsevol altra solució, com ara un val per gastar més endavant, aquesta ha de ser voluntària i és el consumidor qui ha de decidir si l’accepta o no, mai no us la poden imposar.

Recordeu que si la cancel·lació és per causes de força major (és a dir, uns fets excepcionals i inevitables), no tindreu dret a rebre compensacions o indemnitzacions addicionals, només el retorn de les quantitats pagades.

En el cas de les cancel·lacions per la COVID, es considera una situació de força major que no és responsabilitat de les companyies aèries, per aquest motiu només teniu dret al retorn dels diners que heu pagat i no a compensacions addicionals.

 

4. Si no puc viatjar, bé perquè el país de destí prohibeix l’entrada o bé perquè les restriccions o els confinaments que s’apliquen m’impedeixen gaudir dels serveis que havia contractat. Podria reclamar alguna cosa?

En aquests casos, recordeu que encara contínua vigent la normativa aprovada amb motiu del primer estat d’alarma (Reial decret 11/2020), que diu que en casos d’impossibilitat de prestar el servei, el consumidor té dret al reemborsament i només se li poden descomptar les despeses financeres que hagi tingut l’empresa com a conseqüència de la gestió del reemborsament.

Els reemborsaments s’haurien de reclamar seguint el procediment extraordinari fixat per a aquests supòsits (14-60-14 dies), és a dir: reclamació a l’empresa dins dels primers 14 dies des del moment en què resulta impossible gaudir o rebre el servei contractat, a partir d’aquest moment 60 dies en què l’empresa pot negociar amb el consumidor possibles solucions i si no s’arriba a cap acord, l’empresa ha de tornar els diners en 14 dies més com a màxim.

En tot cas, ha de quedar perfectament demostrat i acreditat que aquesta impossibilitat de gaudiment és com a conseqüència de les mesures adoptades per les autoritats competents en el lloc de destí del nostre viatge i que això impedeix realitzar el viatge o gaudir amb normalitat dels serveis contractats.

Per tant, es tractaria de situacions de força major que impedeixen que el servei es pugui donar amb normalitat.

 

5. La contractació d’un assegurança de viatges és una bona solució?

Si teniu contractada alguna assegurança o bé la voleu contractar expressament pel viatge, haureu de revisar detalladament les condicions de la pòlissa per comprovar si cobreix aquests supòsits o pel contrari en queden exclosos.

Per tant, abans de decidir-vos a contractar qualsevol assegurança de viatge, assegureu-vos que inclou tots els motius pel quals la contractem, ja que ara és habitual que algunes pòlisses excloguin expressament les afectacions relacionades amb la pandèmia.

I si quedeu coberts per l’assegurança i finalment us cal utilitzar-la, contacteu amb al servei d’atenció al client de l’asseguradora.

 

6. Què significa que cal el passaport COVID per accedir a establiments de restauració i gimnasos?

El Departament de Salut va anunciar que des de divendres cal presentar el certificat COVID per accedir a l'interior de bars i restaurants i també als gimnasos (a més dels espais on ja era obligatori fins ara, com són els locals d’oci nocturn i sales de ball).

Per tant, si encara no ho heu fet, us aconsellem que accediu a l’aplicació o el web La Meva Salut per descarregar el certificat COVID digital i així poder entrar sense problemes als establiments esmentats.

Les persones que estigueu apuntades a un gimnàs i no hi pugueu accedir perquè ara mateix no compliu els requisits per tenir el certificat, us aconsellem que feu les gestions oportunes amb el vostre gimnàs per poder gaudir del servei en unes dates posteriors (per exemple, quan hagueu obtingut el certificat necessari).

També teniu l’opció de rescindir el contracte, però en aquest cas l’empresa us podria penalitzar amb una quantitat raonable i justificada, també en funció del temps de durada del contracte i de les quantitats que ja s’hagin pagat.

És important tenir en compte que aquesta situació no es pot considerar d’impossible compliment, a diferència de les anteriors, ja que en aquest cas sí que hi ha diverses opcions per poder gaudir dels serveis. Recordem que aquest certificat es pot obtenir tant si ens hem vacunat amb la pauta completa, com si hem passat la malaltia en els darrers 6 mesos i tenim una PCR que ho acrediti, o simplement amb una prova diagnòstica negativa feta en un centre autoritzar pel Departament de Salut.