El boca-orella és clau en l’interès dels turistes estrangers per la comarca del Priorat

El boca-orella és clau en l’interès dels turistes estrangers per la comarca del Priorat

Un 36% dels visitants que passen per l’Oficina de Turisme segueixen la recomanació d’amics i familiars
03-05-2016

Un 36% dels turistes que passen per l’Oficina d’Informació i Turisme del Priorat s’han interessat per la comarca arran dels consells d’amics i familiars, mentre que un 25% n’ha tingut notícia mitjançant guies informatives i un altre 20% a partir del món del vi. Pel que fa al perfil del turista predominant és de nacionalitat francesa (35%), té entre 40 i 60 anys (54%) i s’allotja en hotels (34%).

Aquestes són algunes de les conclusions que s’extrauen de l’enquesta que l’Oficina d’Informació i Turisme (OIT) del Priorat va dur a terme al llarg de 2015 i que, per primer cop, s’ha interessat per quin és el “grau de coneixement” de la comarca que tenen els turistes que s’hi adrecen per informar-se. L’enquesta ha recollit dades relatives a 2.139 persones. Es tracta de turistes estrangers i espanyols, exclusivament, sense tenir en compte el públic català i valencià (que és el majoritari).

Pel que fa al detall del coneixement del Priorat que tenen els visitants, un 61% va dir que n’havien sentit a parlar o que el coneixien abans de visitar Catalunya. D’aquests, un 47% va manifestar que en coneixia el vins; un 15% la bellesa del paisatge; un 14% l’oli d’oliva; un 10% el poble de Siurana; un 9% el Parc Natural de Montsant i un 4% l’oferta de senderisme i escalada. De tots els enquestats, tan sols un 16% havia estat algun altre cop a la comarca. 

Posats a detallar quins havien estat els seus canals d’informació, un 36% va respondre que els amics i la família, mentre que altres van afirmar que havien estat guies informatives i premsa (25%), el món del vi (20%), altres oficines turístiques (9%) i, en menor mesura, via publicitària i internet. Pel que fa a internet, el web de turisme del Consell Comarcal del Priorat (turismepriorat.org) és el més visitat de llarg quan els turistesbusquen informació de la comarca, per davant del les plataformes web de la Costa Daurada i Catalunya.

Respecte als visitants que, en el moment d’arribar, millor coneixen la comarca segons la seva nacionalitat, el ranking l’encapçalen els suecs (92%) seguits dels nordamericans (89%) i els suïssos i els russos (81%).

Pel que fa al seu perfil, els francesos segueixen sent (com és habitual) el turista que més s’adreça a la OIT del Priorat (35%), seguit de l’espanyol (sense incloure-hi el públic català i valencià) amb un 17%, l’holandès (9%), el belga (7%) i, en menor mesura, d’altres nacionalitats: Alemanya (6%),  Regne Unit (4%), Suïssa (3%), Canadà (3%), Estats Units (3%), Rússia (2%), Suècia (2%), Dinamarca (2%), etc.

Incidint encara més en el perfil del visitant, l’enquesta de l’OIT relativa a 2015 destaca detalls com ara que els turistes estrangers més grans (majors de 60 anys) són, en proporció, els suecs (36%), seguits dels holandesos i britànics. Mentre el percentatge més gran de menors de 25 anys l’aporta el Regne Unit (14%) per davant de francesos i holandesos. Tot i això, pel que fa al conjunt, un 54% dels turistes té entre 40 i 60 anys, un 23% en té més de 60, un 13% en té entre 25 i 40 i un 10% menys de 25 anys.

“Tot plegat són dades que ens ajuden a adonar-nos que tenim un turista divers i de moltes nacionalitats que, sobretot, ha sentit parlar de la comarca pels seus vins i la seva bellesa paisatgística, que són els principals actius del Priorat internacionalment”, opina Joan Carles Garcia, president del Consell Comarcal del Priorat. Garcia també considera que “és molt bon senyal que un gruix important de recomanacions provingui d’amics i familiars que han visitat abans el Priorat perquè això vol dir que l’experiència turística que viuen aquí no defrauda”.

Altres dades interessants són que els turistes que passen més dies al Priorat, segons la seva nacionalitat, provenen del Regne Unit (27%), seguit de Suècia i Alemanya. Els visitants que s’adrecen a l’OIT i que més pernocten en establiments de la comarca també són del Regne Unit (48%), Suècia i Alemanya. Pel que fa a les èpoques de l’any, els turistes que menys escullen el Priorat en els períodes vacacionals clàssics (Setmana Santa, juliol i agost) són els alemanys i els nordamericans.